На туроператори, които оперират на германския пазар, ще бъдат дадени средства, с които да рекламират България като туристическа дестинация. Това съобщи служебният министър на туризма Илин Димитров след участието на страната ни в едно от най-големите международни туристически изложения ITB Берлин, което се проведе от 7-ми до 9-ти март в германската столица. Идеята е да се сключат договори за съвместна реклама, при които половината от бюджета да бъде осигурен от бюджета на българското Министерство на туризма, а другата – от самите туроператори. За целта ще бъде обявена обществена поръчка, а в самите условия ще бъдат заложен ръст на пристигналите туристи у нас от Германия. Ако подобна схема има резултат впоследствие ще бъде разширена и на други пазари, стига бюджетът на ведомството да го позволява, тъй като средствата, предвидени за реклама на дестинация България са недостатъчни. Според Димитров е задължително рекламният бюджет на страната ни да бъде увеличен, така е България да може да си позволи да е страна-партньор на ITB Берлин или на WTM в Лондон.
Борсата ITB в Берлин за първи път се проведе с физически достъп след края на пандемията от Ковид-19 и интересът към събитието бе огромен. Изложбените зали бяха пълни, като през тази година на изложението се допускаха единствено професионалисти, а не както в предходни издания и крайни клиенти. Това позволи на представителите на бизнеса не просто да правят имиджова реклама, но да отделят цялото си време за работни срещи и бъдещи партньорства.
Българският щанд бе на ключово място – в близост до един от двата централни входа на изложението. Той бе разположен непосредствено до страната-партньор на ITB Берлин – Грузия, която привличаше официалните гости и интересът на медиите. Родният щанд бе с площ 500 квадратни метра, а на видео екраните се сменяха красиви гледки от страната ни и снимки на културни забележителности. На него бяха представени 44 компани и общини.
Вниманието на професионалистите и партньорите на родните компании се привлича чрез дегустации на отбрани български вина. Сред вината, които председателят на Българската асоциация на винените професионалисти Ивайло Катерски показа на професионалната туристическа адитория бяха белият мавруд на Загрей, совиньон блан и гъмза от изба Бонония, био мавруд и други. Културните, природни забележителности и винени традиции на страната ни бяха представени и в 6-минутни VR клипове, като 360-градусовата панорама позволяваше да се видят от една ръка разстояние най-старото златно съкровище в света от Варненския некропол, Белоградчишките скали, скалните гъби край село Бели пласт, панорами от Стара Планина, Перперикон, както и традициите, спазвани на Трифон Зарезан. Срещите на родния щанд се провеждаха под дискретните звуци на саксофона на Владимир Кърпаров. Тъй като през тази година изложението не е насочено и към крайни клиенти, по-голяма част от страните също заложиха на по-дискретна анимация.
Интересът към България на изложението е умерен, като повечето от срещите на родните компании бяха със стари партньори, а интерес от нови компании към дестинацията почти нямаше. За съжаление Албания и Северна Македония в момента се продават по-добре от страната ни в Германия, тъй като са „близка екзотика“ на достъпни цени, обясниха пред travelbulgarianews.bg представителите на сектора.
Още в края на миналата година туроператорите, които водят туристи у нас от Германия, заявиха, че ще орежат чартърните си програми за това лято, заради обещаните им, но неизплатени по 35 евро на седалка за пристигнал у нас туристи със самолет за лято 2022 г. След поредица от срещи от страна на Министерство на туризма и български партньори на компаниите на пазар Германия стана ясно, че ръст на записванията от страна на немски туристи за родното море през това лято ще има. Той обаче ще е от порядъка на 20-25 на сто спрямо 2022 г., но туристите ще са с 40-45 на сто по-малко в сравнение с предпандемичната 2019 г. Записванията обаче са само за активния сезон, но не и за крилата. Компаниите, които водят туристи за културен и винен туризъм у нас, също отчитат спад на интереса към страната ни.
След проведените над 25 срещи министърът на туризма Илин Димитров се похвали с договорено увеличение на британските туристи за 2024 г. от 45 на сто, както и заявен предварителен интерес за увеличение на програмите към България от страна на германски туроператори.