fbpx
 

20 на сто ръст на германските туристи, ама друг път

Значителен ръст в броя на почиващите у нас това лято германски туристи, прогнозира служебният туристически министър Илин Димитров след натоварената си програма на едно от най-големите и определящи сектора туристически изложения ITB Berlin. Министърът и екипът му проведоха по време на борсата 25 срещи, съобщиха за travelbulgarianews.bg от ведомството.

При разговорите „с ръководството на Асоциацията на германските туроператори DRV, редица туроператори, сред които всички основни, които оперират на българския и германския пазар – като Дер Туристик (DER Touristik), FTI Group, Alltours Flugreisen GmbH, Schauinsland Reisen и др., както и с авиопревозвачи, с които са обсъдени възможности за увеличаване на полетите към България“ е споделен „оптимизъм, че броят на записванията са във възходяща тенденция, макар и засега под нивата на предпандемичната 2019 година. Посочените числа за очаквания ръст за лято 2023, спрямо миналата година на база записванията, варираха около и над 20%, някои посочиха и значително по-високи проценти, но с уговорката, че числата за ръст са относителни заради невисоката база“, обясниха от Министерство на туризма.

Представителите на входящите туроператори и на хотелиерите обаче са категорични, че интерес към страната ни е имало единствено от стари партньори. Освен това от германска страна са посочили в двустранни разговори, че Албания и Северна Македония се продават по-добре от България, тъй като немските туристи ги считат за „близка екзотика“ и евтина алтернатива на далечни дестинации. Интересът и летателните планове за родното море пък са само за активния сезон, а морската ни хотелска база и не остава без туристи през юли и август. Сред проблемите, които големите туроператори са посочили е и обещаните, но неизплатени 35 евро на турист, докаран със самолет у нас през 2022 г., които са сринали доверието в България като туристическа дестинация.

Реалната картина към момента е, че няма ръст“, посочи Мартин Петков от туроператора Гоу ту холидей“, представител на големия туроператор ANEX. Фирмата развива успешна туроператорска дейност от 2010 г. насам и в същото време управлява и хотели по българското Черноморие. „Не знам на каква база отчитат подобен заявен ръст, при условие, че няма летателен капацитет. Той е същият както преди и е насочен основно към активния сезон. Преди чартърите започваха още на 1 май и приключваха в началото на октомври, докато сега са от юни до средата на септември“, посочи той пред travelbulgarianews.bg.

Ние продължаваме да работим при безумно къс сезон. Липсват основни генериращи пазари – Русия, Украйна. Германия е с намалени обеми и тези спадове нямат компенсиране, говорим за милиони туристи“, обясни той. С рекламния бюджет, който има нашето министерство няма как да привлечем повече гости. Конкурентите ни заливат социални мрежи и телевизии с целенасочена реклама, използват всички възможности за дигитална реклама, каза Петков. „Фейсбук няма да се яви на държавна поръчка, да рекламира туризма ни“, но в Закона за туризъм има изискване всяка поръчка над 30 000 лева да е публична и чрез търг, обясни той.

И припомни, че държавата се изгаври за пореден път с туроператорите, които водят туристи у нас, лъжейки ги за 35-те евро. Очаквам спрямо предкризисната 2019 г. да пристигнат с 15-20 на сто по-малко туристи от Германия, въпреки че сигурно ще има малък ръст в броя на туристите спрямо 2022 г. , посочи Петков. Той допълни, че за хотелиерите ще е много трудно да отворят преди 1 юни заради липсата на персонал и ръстът на разходите. И допълни, че за съжаление отново се говори, че разчитаме на нещастието на конкурентна Турция, но според него дори и да има отлив на гости при комшиите, това няма да увеличи запълняемостта в родните курорти.

beach

Прогнозите за ръст са некоректни и не отговарят на действителността, заяви Атанас Карагеоргиев, собственик на хотел „Естрея“ в курорта „Св.Св. Константин и Елена“. „Ръст в записванията засега има само в главите на желаещите като мен и като правителството, но иначе няма откъде да има такъв, тъй като няма полети“, обясни той. Заявената чартърна програма не покрива очаквания ръст, а се разчита на нискотарифните превозвачи. Аз очаквам ръст максимум от 4-5 на сто спрямо миналата година, обясни Карагеоргиев пред travelbulgarianews.bg.

И през това лято ще разчитаме основно на български и румънски туристи, както и на индивидуални резервации в последния момент, обясни хотелиерът. Все пак България е конкурентоспособна като дестинация. У нас цените са най-малко увеличени, обясни Карагеоргиев. У нас увеличението е 15-17 на сто, в Гърция – 30 на сто, в Италия и Испания – 35-40 на сто. Това обаче все още не ни прави достатъчно желана дестинация по логистични причини, посочи Карагеоргиев.

Възможно е да има ръст от 20 на сто, но спрямо миналата 2022 г., която бе на много ниски нива.. Но ако сравняваме с предкризисната 2019 г. спадът е между 35 и 40 на сто, а при сравнение с по-добрата 2018 г. – дори 50 на сто“, обясни Венцислав Танчев, собственик на „Wave resort”, други хотелски комплекси, както и на туроператорска компания „Сънтурс“, която е представител на големия немски туроператор Alturs за България. „ За съжаление заетостта в крилата на сезона не е добра. Това е тенденция, която се засили още повече след пандемията. Когато се намалят обемите на един пазар като немския, това води след себе си до това, че всички туроператори се обединяват и летят с един самолет, а не с отделни чартърни полети. След това започва обединението на няколко летища с един полет. Което води до неудобство на самите клиенти, които трябва да пътуват, макар и безплатно, за сметка на туроператора. И ако трябва да пътуват 200-250 км до това летище, от което единствено има полет през май за България и слотът е рано в 5 сутринта, няма как да се случи просто. Такъв подвиг в мирно време е излишен, при положение, че има други дестинации, в които през този период времето е по-добро, а полетите на по-изгодни цени“, обясни Танчев.

Скъсяването на самолетната верига и малкият брой ротации водят до това, че цената на една седалка се увеличава. Ако липсва дотация от страна на държавата, каквато е практиката в други страни основно за крилата на сезона, тогава цената за България става още по-неатрактивна. И се получава ефектът на снежната топка“, обясни той. Помолен да коментира информацията на travelbulgarianews.bg, че част от хотелите по морето планират да не отворят през май тази година, Танчев коментира, че обичайно, хотелиерите отварят през този период не с цел толкова да печелят, колкото да осигурят работа на персонала си за по-дълъг период и по този начин да го задържат в обектите. „Ако тази година не отворят дори заради тази причина, означава че картината на заетостта е още по-тъжна“, обясни той.

Държавата не прави нищо, за да осигури запълняемост в крилата на сезона и неговото удължаване. Роуд шоута и среща организират всички, при това в по-големи обеми от нас. Въпросът е, че при други държави наистина туризмът е приоритет и те правят доста по-смислени и водещи до съответния ефект рекламни кампании, подпомагане на чартърни компании, за да поддържан дълга чартърна програма, подпомагат туроператори, за да бъдат заинтересовани да насочат клиентелата си към определена дестинация. В това отношение Българи и всички правителства досега са длъжник на отрасъла“, обясни Танчев.

Логично е туризмът в България да е приоритет, но нищо не правим освен, че се снимаме с туроператорите и говорим как ще има ръст. Всеки, който е на власт говори, че благодарение на неговото управление туризмът има ръст. Ако сумираме всички тези ръстове трябва да имаме невероятен бум и да внимаваме когато излизаме навън да не настъпим някой турист. Освен брой туристи трябва да отчитаме и брой нощувки. Защото например румънските туристи идват у нас за уикенда, за разлика от германските и британски, които са с чартъри за по 7-10 дни. Да не говорим, че част от тях, които отиват в Турция и Гърция, ги брои два пъти като български туристи – и при влизане, и при връщане, въпреки че те може да нямат дори една реализирана нощувка и дори да не са заредили гориво у нас“, обясни Танчев.

beach

Както се шегувах наскоро, ако един ученик си повиши успеха от 2 на 3 е ръст от 50 на сто, но при всички случаи не е задоволително“, коментира информацията за предполагаемия ръст на туристите от Германия у нас през това лято Иван Грошев, който е Председателят на Асоциацията на инкаминг туроператорите у нас и има туроператорска компания, която води туристи в страната ни от Германия, Великобритания, Русия и Полша. Ръст в записванията има в размер на 18-20 на сто спрямо 2022 г., но спрямо предкризисната 2019 г. спадът е 35-40 на сто, потвърди и Грошев.

Концентрацията на чартърите наистина е през юли и август, а България е една от дестинациите, дори може би една от малкото, в която процентът на туристите, пристигнали с чартърни полети е толкова висок от общия брой пакетни туристи, обясни той. Докато за повечето ни конкуренти записванията стават чрез динамично пакетиране – дори и да са през туроператора, те са на цена за деня, в реално време, а не на твърда такава, според цената на самолетните билети и на хотелите и тяхната запълняемост, разясни Грошев. Тоест ние сме дестинация, която зависи много от чартърните програми. „Нямаме реклама, маркетинг, не предизвикваме асоциация в клиентите. Туроператорите нямат социална функция спрямо България, а търсят печалба, както е нормално за всяка търговска дейност. Затова те не желаят и да рискуват прекалено много и се насочват към други дестинации, които си спонсорират седалките“, заяви Грошев.

Ние за съжаление не работим, за да стимулираме това динамично пакетиране, което ще ни направи и по-независими като дестинация от чартърите. Защото няма причина туроператорите да си залагат главата, да разчитат на чартъра, а в другите дестинации да се случват нещата от самосебе си“, обясни Грошев.

beach

За да увеличи записванията на немския пазар по време на борсата в Германия министър Димитров заяви, че се подготвя схема за туристическа реклама, при която страната ни ще осигури 50 на сто от нужните средства за подобна кампания, давайки ги на големи туроператори, а те от своя страна ще инвестират същата сума в промотирането ни като дестинация. Министърът обаче в свой пост във Фейсбук изрази и почудата си след проведените разговори, е въпреки че близо 20 години продават страната ни международните фирми твърдят, че сме непозната дестинация в Германия.

От бранша изразиха позиция, че са доволни от обмисления вариант за финансиране на рекламата зад граница, тъй като парите за немския пазар няма да потънат в използвания досега посредник Българо-германската камара, тъй като досегашните инвестиции, доколкото е имало такива, не са довели след себе си никакъв ефект.

В рамките на ITB Berlin беше обсъдена тази възможност, като предстои да бъдат уточнени детайлите по активностите за насърчаване на записванията и за съвместните рекламни кампании, които следва да бъдат осъществени след сключване на договор. За да се сключи договор, следва да бъде проведена съответната открита процедура по реда за Закона за обществените поръчки.  Бюджетът ще бъде уточнен след прецизиране на обхвата и съобразен с бюджетните възможности за 2023 г. съгласно определения лимит от Министерство на финансите“, отговориха от Министерство на туризма на travelbulgarianews.bg. на въпрос кога се очаква да заработи подобна схема. Ясно е, че тя не би могла да се използва за това лято, предвид факта, че подобна процедура за обществена поръчка трае минимум 5 месеца.

За съжаление България е позната, но не по начина, по който иска да бъде, коментира Иван Грошев.  „Ние сме познати с ниските цени, ниското качество, въпреки че имаме много високо качество в много от продуктите. В последните години тръбим сами за така наречения „алкохолен туризъм“ и отблъскваме семействата. И с това, с което сме известни привличаме клиентела, която е по-бюджетно ориентирана. Никой не мечтае да събере пари, за да посети България, а идва основно, защото сме изгодна дестинация и могат да си я позволят. И това трябва да се промени. Ние наистина имаме какво да покажем, но е необходимо да го рекламираме. Например никой не акцентира на факта, че България е сред страните в света с най-ниска престъпност, тоест ние сме много сигурна дестинация“, обясни Грошев.  

 

Сподели статията
Автор

Най-голямото ми удоволствие в живота е да пътувам. Безспорно по света има много невероятни места, които си заслужава да посетиш поне веднъж в живота. България обаче е мястото, на което си заслужава да се върнеш, защото във всеки сезон и всеки регион на тази малка държава можеш да откриеш неповторими чудеса. Споделете моите пътешествия.