Управляващите новият Гаранционен фонд могат да инвеститрат (успешно или не) събраните пари за компенсации и да искат фалити на туроператори
От пандемията на Ковид-19 насам у нас усилено се говори за нови правила, които да гарантират на туристите, че в случай на форсмажор парите, платени за тяхната организирана ваканция, ще бъдат върнати бързо и в срок от туроператорите. След десетки заседания и консултации с представители на бизнеса от Министерство на туризма най-после излязоха със Закон за създаване на Гаранционен фонд. Дали това обаче ще реши проблемите или ще доведе до нови, изразиха съменния през travelbulgarianews.bg представители на сектора.
На първо място Гаранционният фонд трябваше да замени сега действащите застраховки за отговорност на туроператорите, които поскъпнаха в пъти уж заради включване на клаузата за Ковид-19, но и след края на пандемията цените за фирмите останаха високи, а компаниите, които са склони да правят такива полици останаха много малко. Според публикувания проект за закон обаче се оказва, че застраховките остават, макар и не задължителни. Тъй като фирмите от категория А ( за двете нови категории туроператори след малко) ще са задължени да внасят посочени от ръководството на новия фонд и Министерство на туризма вноски, но могат да ги намалят, ако сключат застраховка, прочете в закона travelbulgarianews.bg. Така техните клиенти отново първо ще трябва да си търсят правата при застрахователите, а именно елиминирането на скъпите полици и по-лесния достъп до компенсации беше в основата на идеята за създаване на Гаранционен фонд. Туроператорите ще могат да намалят вноските си във фонда и чрез банкови гаранции.
Фирмите вече ще трябва да гарантират парите на клиентите си освен със застраховки и с вноски в новия Гаранционен фонд
В същото време вноски във фонда ще плащат онези, които решат, че това ще е по-евтино от застраховка или банкова гаранция. Част от тези средства ще отива за заплати на 5-членното ръководство на фонда, като 3-ма от управляващите, включително председателят ще се назначават от Министерство на туризма, а другите двама – отново от ведомството, но след предложения от бранша. Мандатите ще са 4-годишни. Притеснително е, че парите, които ще се събират в новия гаранционен фонд могат да се инвестират от това ръководство, като те не носят отговорност за инвестициите, а в закона само им е препоръчано да не правят рискови такива, обясниха представители на сектора преo travelbulgarianews.bg. С други думи – парите уж за компенсации на пострадали туристи могат да се изпаряват всяка година потънали в заплати и инвестиции. Но да речем , че управляващите на фонда няма да търсят топло местенце, а ще са добросъвестни и ще се грижат единствено и само за благото на потребителите.
В закона обаче е записано, че туристите трябва да си търсят парите отново първо от застрахователите за тези фирми, които имат сключени полици. Тоест улеснение за тях няма, а вноските вероятно няма да се покриват от застраховките, тоест разходите за туроператорите от категория А се увеличават, а оттам – ще поскъпнат и ваканциите за българите.
Разделят туроператорите на групи А и Б
Друг интересен момент в новия закон е именно разделянето на туроператорите на категория А и Б. Първоначалната идея бе да се разделят фирмите, които водят туристи в чужбина от тези, които приемат такива у нас, тъй като застраховките на вторите реално се дублират от гаранциите в страните на партньорите им, които изпращат туристите у нас. В крайна сметка обаче разделението е на категория А за всички туроператори, които организират екскурзии и създават пакети за агенти или крайни потребители и на категория Б – за тези, които продават пакети само на други туроператори, а не на крайни клиенти. Вторите няма да внасят вноски в гаранционния фонд, като не е ясно дали задължителната им застраховка остава или при техен фалит всички, които предлагат пакетите им ще пият по една студена вода и ще се чудят как да обезщетят крайните потребители.
Интересен е и текстът в закона, според който от Гаранционния фонд могат да поискат фалит на туроператор при съмнения за неговата ликвидност, заявиха разтревожени туроператори пред travelbulgarianews.bg. Според закона в управата на фонда не могат да работят свързани лица и такива, които имат връзка с туроператорската дейност към момента. Браншът в България обаче е малък и приятелите и враговете в него не са изключение. Така че дали възможността да искат процедури за обявяване в несъстоятелност ще защити клиентите или ще е лост в ръцете на заинтересовани тепърва ще видим.
Предложения за изменения на Закона за изменение и допълнение на туризма могат да се изпращат до 2 септември, а пълният му текст можете да прочетете тук – https://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/za-obshtestveno-obsuzhdane/proekt-na-zakon-za-izmenenie-i-dopulnenie-na-zakona-za-turizm-5
Дали законът ще реши проблемите или отново ще стане „ние я мислехме за добро, а то стана както винаги“, тепърва предстои да разберем.