Сигурно и на вас ви се случвало да харесате или да последвате сладко момиченце, което се облича с модни марки или домашен любимец, който сменя тоалетите всеки ден в някоя от социалните мрежи – Фейсбук, Инстаграм или Тикток. Замисляли се сте се обаче какво всъщност стои зад целия „блясък“? Една случка в Милано ме провокира да ви покажа какво всъщност струва на децата, амбицията на родителите им и нека си го кажем – обичайно на майките им, да събират последователи за невръстните си дечица, а и да получават подаръци и рекламни бюджети от спонсори за това.
Резултатът с две думи е откраднато детство. По една случайност чаках приятелка точно пред катедралата на Милано или познатата като Дуомо пищна сграда около 15 минути. За това време малко момиче, на видима възраст около 5-6 години, с рускоговоряща майка бе подложено на истинска инквизиция от моя гледна точка. Сладураната бе преобличана на средно всеки 5 минути с различни тоалети, сресвана и гримирана и карана да позира от екип, да екип от три жени – майката, която се изживяваше като моден диктатор, фотограф и жена, която помага с преобличане, прически и грим.
Малката плачеше безсилно и без звук между „сесиите“, а майка й крещеше насреща, докато й пъхаше в ръцете празни хартиени пликове от модни марки. Момичето се усмихваше насила и чакаше камерата срещу нея да се свали, за да си позволи да поплаче, макар и за миг. Факт, че децата през вековете в повечето общества, включително смятаните днес за развити европейските, са използвани като работна сила и именно затова са раждани и толкова много – част от тях няма да стигнат до трудоспособна възраст, но тези които оцелеят ще помагат на полето или в домакинството. Това е и ролята на чеиза – плащаш си, за да хранят още едно гърло. Но защо нищо не се е променило въпреки целия морал, равенство, свобода и справедливост, които проповядваме днес в уж развитите, модерни и технологични общества? Затова следващият път преди да поставите лайк помислете си дали цената му не са детски сълци.