Десетилетия представителите на туристическия бранш се бореха да имат собствено министерство, така че интересите на бизнеса да са защитени, а в сектора да има ясни правила и последици за неспазването им. 10-те години, през които ведомството съществува, като че ли обаче доказаха на бранша, че „хубаво я мислехме, ама стана както винаги“.
Поредно ръководство на ведомството залага на ПР и промотиране на министъра, а не на реални действия за улесняване работата на бранша, който пряко и непряко формира близо 15 на сто от БВП на страната и осигурява хляба на масата на стотици хиляди семейства. За пореден път министърът на туризма, този път Евтим Милошев, отчете рекорден летен сезон за българския туризъм. В същото време вески, който през това лято, особено през август, е стигнал до родните черноморски курорти установява, че хората са по-малко от преди, а места, които са се посещавали само с предварителна резервация, днес свободно приемат клиенти и стоят полупразни.
„От началото на летния сезон министърът на туризма и неговият екип рядко намираха време, за визити на родното море на място. Иначе със сигурност щяха да знаят, че за рекорди не може да се говори, освен ако пак не отчитат транзитно преминаващите през границите ни към Турция и Гърция, както и украинските бежанци“, категорични са представители на сектора, които пожелаха анонимност. „Реални действия липсват, отново разчитаме само и единствено на ПР. Но ПР-ът храни само чиновниците, които си кротуват и си прибират заплатите, а бизнесът е оставен да се оправя както намери за добре“, потвърдиха хотелиери, които също предпочетоха имената им да останат в тайна.
Страницата във Фейсбук на Министерство на туризма е заключена за коментари, препоръки и обсъждане на актуални теми, да не би някой да потърси сметка на ръководството на ведомството.
Вместо да служи за рекламна площадка на страната ни официалният туристически портал bulgariatravel.org е пълен с ненужна и остаряла информация. Например в рубриката „полезно“ на английски са представени по три събития за отминалите вече месеци януари и февруари. Едното дори е за форум за бойни изкуства. И дотам. Въпреки десетките упражнения по проекти на гърба на този сайт и финансиране от страна на ведомството.
На виртуалната карта за специализираните типове туризъм като винен има изключително „полезни“ координати на градове. Не на изби, не на винарни, не на хотели, не на преживявания, а на градове! Браво, Министерство на туризма, само така!
Една от най-важните реформи, които прокламира това ръководство на Министерството бе създаването на Гаранционен фонд. Текстовете, които уж трябва да уреждат и гарантират защитата на крайните клиенти от недобросъвестни туроператори и да ги бранят при фалит на фирми или форсмажор като Ковид-19 обаче са лобистки и подкрепят сивата икономика, категорични са почти всички обединения на туроператорите.
Да продължаваме ли, колеги от Министерство на туризма? Не че не можем, но очевидно няма смисъл. Сигурно не знаете, но ще споделя с вас – тази е първата година за родния туризъм, от самото му съществуване, в която в разгара на сезона, през август, цените на хотелите се предлагат с до 35 на сто отстъпка, също като при ранни записвания. А активният сезон по морето се сви до недостижимите 40 дни. Та, за какви рекорди точно говорим? Ако продължавате така окончателно ще обезсмислите съществуването на това дълго чакано и много желано от бранша министерство. А бюджетът му ще отиде за други чиновници. Еле пък ако освен ПР-а владеят и работата…