fbpx
 

Туристическият бранш иска редовен кабинет

Настояват новият министър на туризма да работи ефективно вместо да си прави личен ПР, да познава еврофондовете и да ръководи администрацията, а не да й се подчинява

Представителите на туристическия бизнес са категорични, че секторът се нуждае от редовен кабинет, за да бъдат приети важни законови промени и нормативни актове, които са необходими за оцеляването и развитието на индустрията, която пряко и косвено допринася за над 10 на сто от БВП на страната.

Липсата на редовно правителство доведе до застой и невъзможност да се решат важните проблеми на сектора като отдаване на плажовете и ски пистите на концесия при условия, които гарантират правата на бизнеса и потребителите, осигуряване на достатъчен бюджет за туристическа реклама и ефективното му разходване, приемане на Гаранционен фонд за туроператорите, мерки за кадрово обезпечение на туризма, определяне статута на националните курорти, изготвяне на нов Закона за туризма, приемане на мерки за удължаване на туристическите летен и зимен сезон, създаване на държавна чартърна компания и други.

 

MinistryTourism

За всички тези, а и решаването на други сериозни въпроси за оцеляване на сектора, е необходима законодателна власт. Въпреки, че служебните кабинети имаха възможност да променят редица политики и да решат част от проблемите пред сектора, липсата на действия бе прикривана с обяснения, че управляващите, назначени от президента Румен Радев, имат ограничени правомощия. Според бизнеса обаче това не е изцяло вярно и е трябвало през изминалите близо 6 месеца поне да подготвят нормативни документи за решаване на най-важните проблеми, поставени от бранша, така че да могат да бъдат предложени при редовен кабинети и гласувани от работещ парламент. Фактът, че управлението на туризма бе съсредоточено през последните месеци под една шапка и всички министри бяха назначени от един човек, без да зависят от коалиции и политически игри, е дало възможност при добро желание да се решат голяма част от предизвикателствата пред туристическия сектор, заявиха пред travelbulgarianews.bg представители на сектора с дългогодишен опит. Това обаче се е случило само донякъде, допълниха те. Според бизнеса е трябвало през изминалите близо 6 месеца поне да подготвят нормативни документи за решаване на най-важните проблеми, поставени от бранша, така че да могат да бъдат предложени при редовен кабинети и гласувани от работещ парламент.

restaurant waiter

На въпрос какъв трябва да е профилът на бъдещия министър на туризма от сектора отговориха на travelbulgarianews.bg , че постът трябва да се заеме от експерт, който не е задължително да има професионален опит в туризма, но пък трябва да има познания в процесите за усвояване на еврофондовете и в механизмите, при които работи администрацията, за да може едновременно да осигури финансиране за национална реклама и друго финансиране за бранша, кампании за изграждането на позитивен имидж на България като дестинация и в същото време да може да управлява чиновниците така че не бюрократите да налагат дневния ред на туризма, а с действията си да отговарят на приоритетите, заложени от бранша. Такива подготвени хора има и те самите имат готовност да работят за сектора, още повече че са работили на на различни позиции в министерствата и познават добре работата на администрацията, обясниха от сектора. И допълниха, че понякога добрият администратор може да свърши повече работа за бранша, изслушвайки представителите му от човек, който има познания само в определена сфера от туризма, но си въобразява, че разбира от всичко.

hotel

Със сигурност нямаме нужда от нов министър, който залага на личния си ПР и от сутрин до вечер участва в безсмислени срещи, за да си направи лична реклама, вместо да вземе реални мерки за решаване на проблемите в сектора, както се е случвало през годините, категорични са от бранша. Според тях кандидатури на хора, които през годините са доказали, че използват маркетинга с цел лично облагодетелстване вместо в интерес на бизнеса, също не са желани, дори и да са на хора, които уж от години са част от бранша, но реално не играят никаква роля в реалния туризъм и не са посрещнали или обслужили лично дори един гост, обясниха за travelbulgarianews.bg представители на туристическия сектор. Дано този път ГЕРБ да направят правилния избор за министър на туризма при предлагането на кабинет, още повече че в техните среди има подходящи хора, казаха от бранша. Според бизнеса обаче за разлика от предходния състав предложен в неосъществения кабинет Габровски е добре този път кандидатурата за министър на туризма първо да бъде обсъдена с бранша, тъй като през последните две-три години са се натрупали много нерешени проблеми и е нужен решителен човек за поста.

Според бизнеса сред най-належащите проблеми за решаване е осигуряване на кадри за бизнеса и тяхното обучение, промени в концесионната политика, стимули за бизнеса, който реално води туристи у нас, координация между различните министерства в полза на туризма, незабавно заработване на онлайн визов център, заработване на Гаранционен фонд, който обаче не изкривява пазара и работи в полза на потребителите и на легално работещите представители на сектора, създаване на туристическа полиция, определяне статута на националните курорти и отделяне на достатъчен бюджет за туристическа реклама, който обаче да се харчи ефективно.  

Автор

Най-голямото ми удоволствие в живота е да пътувам. Безспорно по света има много невероятни места, които си заслужава да посетиш поне веднъж в живота. България обаче е мястото, на което си заслужава да се върнеш, защото във всеки сезон и всеки регион на тази малка държава можеш да откриеш неповторими чудеса. Споделете моите пътешествия.