Министерството на туризма стартира кампания за насърчаване на пътуванията на българи у нас „Неочаквана ваканция“. Вместо ведомството да даде рамо на сектора в трудния сезон обаче ведомството иска от бизнеса да предоставя три нощувки на цената на две за сънародниците ни през април и май. Според Министерството така ще се стимулират пътуванията във вътрешността на страната и ще се удължат уикенд престоите. Промоциите ще бъдат представени на общ сайт, който ще се менажира от ведомството. Това било и участието на Министерството – рекламата в медиите на общата страница с офертите.
Според бизнеса идеята е добра, но кампанията по същество е недомислена. Министерството не може да иска отстъпки само от страна на бизнеса, а държавата да не се включи в инициираната от самата нея кампания, категорични са от индустрията. Ще предоставят ли те за безплатно ползване и своята собственост, попита експертът Румен Драганов. Той припомни, че при встъпването си в длъжност министърът на туризма Николина Ангелкова обеща безплатни чадъри и шезлонги през цялото лято, а това не се случи. След като искат финансови отстъпки от страна на бизнеса, държавата може да предложи облекчени данъчни условия или намаление с поне 30 на сто от стойността на атракции и плажове, които са нейна собственост, обясни Драганов.
В кампанията има и други недомислици, категорични са от сектора. За да се включат хотелите трябва да се регистрират в сайт, менажиран от ведомството. Кое гарантира доброто му управление, при условие, че страната ни няма свой национален портал от години, питат от индустрията. Друг забавен факт е, че в сайта, който официално ще заработи на 4 април, местата за настаняване ще бъдат представени като списък, а резевациите в ерата на дигиталните технологии ще се извършват по телефона на рецепцията на хотела.
Никой не гарантира с уговорени предварително квоти, че ще има реални места за туристите, а сайтът няма да се използва за рекламна площадка. Защото според общите условия резервация може да направи всеки над 18 години, но за целта от хотела трябва да потвърдят налични места. През април и май хотелите по морето още не са отворили, а тези във вътрешността като спа и балнео работят основно през уикенда. Защо да правят отстъпки от единствения период, в който генерират заетост, питат се от бранша.
Потребителите пък биха предпочели отстъпки в проценти вместо бонус, тъй като работещите трудно могат да отделят време за трета нощувка през уикенда. Освен това, за да получат прословутата нощувка подарък гостите трябва да звъннат на рецепцията на хотела и да им съобщят персоналния код, записан на сайта. За какво е нужно това допълнително усложнение, също не става ясно, освен за да се похвали министерството с резултати, генерирни с чужда пита след това, категорични са представители на бизнеса.
Най-големият минус на кампанията обаче е, че никой не е обсъждал идеята и нейната реализация с бранша, категорични са от бизнеса.