fbpx
 

Николай Вучев: Усещане и доверие са в основата на туризма във Велинград

– Г-н Вучев, от Сдружение на хотелиери и ресторантьори – Велинград и Западни Родопи получихте награда от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Сдружение на хотелиери и ресторантьори – Велинград и Западни Родопи в категорията „Сдружение с най-голям принос за изграждането на туристически имидж на дестинация на 2020 г.“. Какво превръща Велинград в най-посещаваната дестинация у нас през последната година?

– Да, високо ценим това отличие. БХРА има 36 регионални организации в страната и когато оценката за нашата дейност идва от най-голямата браншова организация и от нашите колеги ние разбираме, че посоката ни е вярна, резултатите са видими и надявам се са за пример на всички в бранша.

Усещане и доверие са основата на туризма във Велинград. За да се развива една дестинация като устойчива тя трябва да съчетава максимално тези две неща.

Първо – да усещаш гостоприемство и да си обгрижен лично в една дестинация е най-важното. Това е съвкупност от детайли – още от красотата и качеството на пътя към дестинацията, през входната табела, усмихнати хора по улиците, природата, инфраструктурата, парковете, дори указателните табели, пиколото в хотела, рецепцията, вкусната местна храната, спа центъра и басейна с уникалната минерална вода и гледката през прозореца – впечатления и усещане.

Второ – доверието в домакините е другия главен фактор – да се чувстваш спокоен, да има кой да реагира бързо и качествено на всеки въпрос, да си сигурен, че при необходимост има кой веднага да се погрижи за теб и да реши всякакъв проблем, че обстановката е предвидима и ти ще получиш това, което си желал, да виждаш удовлетвореност и усмивка по времето и от почивката в твоите близки и другите гости. При постоянство се изгражда дългосрочно доверие между дестинация и гости.

Велинград не знам дали се превръща в най-посещаваната дестинация, но ми се иска да вярвам, че е най-обичаната.

Моят прадядо е бил част от управлението на село Лъджене, част сега от град Велинград. И още през 20-те и 30-те години на миналия век първенците на града са инвестирали в туристически активи и са мислели заедно за създаване на привлекателен курорт. При нас всички работещи в туризма и живеещи в града през последните 100 години продължават да работят и инвестират много, за да изградят и развиват „Усещане и доверие“ в нашите гости. В криза изпъкват реалностите и се виждат резултатите от целия този труд.

Нашите гости са отдавна лични приятели на Велинград и това е силата на СПА столицата на Балканите.

– Важно ли е сътрудничеството между бизнеса и местните власти за утвърждаването на един регион като туристическа дестинация?

– Важно ли е? Важно е сътрудничеството и разбирателството на всяко ниво – вътре в бранша, с жителите на града и с местната власт, която е овластена от хората да прави политики, развива икономическата среда и решава проблемите.

Бих разделил отговора на две части.

Най-важно е сътрудничеството между всички вътре в бранша – инвеститори, управленски състав, пряко ангажиран персонал и съпътстващи бизнеси. Тук Сдружение на хотелиери и ресторантьори – Велинград и Западни Родопи има над 20 годишна история. Съгласието между всички за правенето на качествен туристически продукт, за кооперативност, за обща визия и цели е лицето ни пред гостите.

Движещата сила тук винаги са личностите, а наш дългогодишен председател е Златко Златанов. Диалогичен, чаровен, непримирим, хиперактивен, но влюбен във Велинград и безкомпромисно работещ за развитие на дестинацията. Мога да кажа абсолютно уверено, че Златанов със своя опит и авторитет е един от основните туристически активи на нашата дестинация.

Добавете, че в Сдружението няма големи и малки, всеки има право на мнение, всеки може да предложи нещо ново, всеки има равен глас. Аз имам вила с 8 стаи, но никой никога не ми е казал: „Ти си с малък бизнес и не си важен.“ Осъзнах, че моята вила не е на отделен остров и не може сама да тегли дестинацията напред, че името Велинград е важния фактор и е лицето и само работейки за общото моя бизнес може да се развива и надгражда в положителна посока. Мисля, че това е основата на Сдружение на хотелиери и ресторантьори Велинград и Западни Родопи – съгласието, че всеки от нас е малко, но съществено парче от местния продукт. Че от всеки зависи гостите да са обгрижени, щастливи и доволни от почивка в СПА столицата на Балканите.

Когато бранша иска и работи заедно за резултати и местната власт е диалогична и осъзнава плюсовете за всички се получава не сътрудничество, а заедност и обща визия за бъдещето. Кметът д-р Коев, като лице на местната власт, разбира ползите за всички жители на града от развитието на туризма като основен икономически сектор. Изградихме диалогичност и доверие между бранша и местната власт и ги развиваме в Консултативния съвет по въпросите на туризма. Заедно си зададохме цели и ги заложихме в Стратегия за развитие на туризма във Велинград, поставихме си задачи и приехме План за прилагане на стратегията, одобрихме срокове и ги вписахме в ежегодни програми за туризма, отчитаме се помежду си на 3 месеца и публично на годишна база пред сесиите на общинския съвет и обществото.

Критикуваме се, спорим, предлагаме, обсъждаме и накрая стигаме до съгласие, а това дава визия и бута развитието стъпка по стъпка напред. Баланса е много важен и не може само да се иска, трябва и да се дава.

Ето един бърз пример за сътрудничество: Събирания туристически данък във Велинград е с ръст 2,5 пъти за 5 години. От 1.01.21 г се вдигна и ставката на туристическия данък, която и досега е най-високата в страната, с допълнителни 25%, а от 1.01.22 г с още 25% и браншът подкрепи това увеличение. Ако не беше пандемията щяхме да внасяме в общинския бюджет тази година над три пъти повече от 2015 г. Но община Велинград е първата в страната, която внесе на сесия на общинския съвет и се въведоха мерки за подкрепа на туризма на местно ниво, като освободиха затворените със заповеди на Министерство на здравеопазването колеги от тротоарно право, част от такса смет, наеми на общински помещения и рекламни площи. След това колегите в другите местни структури на БХРА, в която сдружението ни е активен член ползваха това решение за положителен пример при преговорите с местните власти в други дестинации.

Как се гради дестинация и се защитава имиджа й?

– Ще цитирам началния текст на предложения от нас и приет в ОС на община Велинград основен за развитието на туризма ни документ:

„Стратегията за устойчиво развитие на туризма във Велинград си поставя за цел общ икономически, социален и културен растеж на общината, основаващ се на опазване на околната среда и на просперитета на местната общност, отчитайки въздействието, значимостта и партньорствата между всички заинтересовани страни – националната, регионалните и местните власти, бизнеса, неправителствените организации, местните общности и международните партньори.“

Опитваме се да мотивираме всички участници за постигане на съвместни цели и общи и лични конкретни ползи, чрез създаване на партньорства, добро отношение, амбициран персонал и качествен продукт на добра цена. Чрез развитие на туристическите продукти за подобряване на преживяването на туристите в дестинацията се целим да позиционираме Велинград като туристическа дестинация от по-висок клас на вътрешния и международен пазар, като елитна целогодишна дестинация с характерна идентичност, запазени културни традиции, съхранена природа и ограничаване на масовия туризъм.

Вярваме, че всичко това ще се постигне, чрез налагане на основата на туризма – истинско и неподправено гостоприемство на всички нива.

Визитка:
Николай Вучев е член на УС на Сдружение на хотелиери и ресторантьори – Велинград и Западни Родопи, представител на бранша в Консултативния съвет по въпросите на туризма към кмета на община Велинград, консултант към БХРА, собственик на петзвездната Вила Вучев във Велинград

Сподели статията
Автор

piggyschwainhen@gmail.com

Най-голямото ми удоволствие в живота е да пътувам. Безспорно по света има много невероятни места, които си заслужава да посетиш поне веднъж в живота. България обаче е мястото, на което си заслужава да се върнеш, защото във всеки сезон и всеки регион на тази малка държава можеш да откриеш неповторими чудеса. Споделете моите пътешествия.